Haber Ekonomi

Haberler > Doğalgaz Başlıkları

Hazar’ın geleceği için yeni bir perspektif

Güncelleme :06.12.2013

 Enerji, ekonomik bağımsızlık sağlayacak kaynaklardan biri olmanın yanı sıra, istikrar ve refah amacı çerçevesinde bölgeyi birbirine bağlayacak bir araçtır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nu bu yeni perspektifin bel kemiği olarak ele almaktadır.

Hazar’ın jeostratejik konumu, bölgeyi Doğu ve Batı arasında “İpek Yolu” olarak anılan ticaret, ulaştırma ve transit güzergahı üzerinde hayati öneme sahip bir kesişim noktası haline getirmektedir. İpek Yolu; Doğu, Güney ve Batı Asya’yı Akdeniz ve Avrupa’ya, ayrıca Batı ve Doğu Afrika’ya bağlayan Avrasya kıtası üzerinden geçen güzergahlardan meydana gelen tarihi ticaret ağıdır. Hazar Forumu, ulaştırma ve transit altyapısının geliştirilmesi ile birlikte bölgenin, Doğu-Batı arasındaki ticari ilişkiler için tekrar bir merkez haline geleceğine inanmaktadır. 

Forum, bölgede ekonomik çeşitliliğe katkıda bulunmak ve Çin’den İngiltere’ye kadar uzanan, Doğu Asya, Orta Asya, Kafkasya ve Avrupa’yı içine alan bu geniş coğrafyada ticaret ve yatırımı destekleyecek bir transit güzergah oluşturmak için Hazar Transit Koridoru’nun önemini vurgulamaktadır. Asya Kalkınma Bankası’nın verilerine göre, Hazar Transit Koridoru’nun hayata geçirilmesi bölge genelinde GSYH’yi en az %16-17 oranında arttıracak ve 2020 yılına kadarki 7 yıllık sürede bu oranı %50’ye çıkaracaktır. Guangzhou’dan Şangay’a uzanan geleneksel deniz ticareti güzergahlarına kıyasla, Avrupa’ya ulaşan demiryolu hattı sayesinde, konteyner gemileriyle 36 gün süren seyahat süresi yük trenleriyle 13 güne inecektir, birim başına maliyet ise yaklaşık %30-35 oranında düşecektir. Bakü – Tiflis – Kars (BTK) demiryolu hattı, Hazar Transit Koridoru’nu hayata geçirecek en önemli bağlantılardan birini oluşturmaktadır. BTK’nın toplam uzunluğu 826 km olacaktır ve ilk aşamada 1 milyon yolcu ile 6,5 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacaktır. Bu kapasite daha sonra 3 milyon yolcuya ve 20 milyon tonun üzerinde yüke ulaşacaktır. Projenin 2014 yılında tamamlanması, demiryolu ile yük taşımacılığı hacmini %30 arttırması, Azerbaycan-Gürcistan ve Türkiye arasında üçlü ticareti büyük ölçüde arttırarak yılda 10 milyar dolara çıkarması beklenmektedir. 29 Ekim 2013 tarihinde tamamlanan ve Asya ile Avrupa’yı boğazın altından birbirine bağlayan Marmaray projesi, Bakü – Tiflis – Kars demiryolu hattının optimum kullanımına stratejik katkıda bulunacak, Çin’den İngiltere’ye kadar uzanan demiryolu sistemlerini entegre edecektir. Modernizasyon ve enterkonektör çalışmaları için yaklaşık 23 milyar dolar yatırım gerekmektedir. Hazar Forumu, Hazar Transit Koridoru için gelecek odaklı bir perspektifin canlandırılması ve bu vizyonun gerçekleştirilmesi için gereken koşulları oluşturacak politika çevrelerini bir araya getirmektedir. 

Enerji, ekonomik bağımsızlık sağlayacak kaynaklardan biri olmanın yanı sıra, istikrar ve refah amacı çerçevesinde bölgeyi birbirine bağlayacak bir araçtır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nu bu yeni perspektifin bel kemiği olarak ele almaktadır. Forum, Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı projesini (TANAP) Avrasya’nın “enerji tarihinde bir devrim” olarak nitelemektedir. Proje, Avrupa ve Türkiye’nin halihazırda yüksek olan ve artmaya devam eden enerji taleplerini bir ölçüde karşılayacak, bölge içi barış ve işbirliğine katkıda bulunacak Güney Gaz Koridoru’nun hayata geçirilmesinde bir dönüm noktasıdır. TANAP ve TAP, 7 ülkenin ve 13 enerji devi şirketin kararlı adımlarıyla, Hazar’dan Avrupa’ya uzanan ve 50 milyar dolar yatırım değerine sahip olması beklenen stratejik bir girişimdir. Enerji sektöründe elde edilen katma değerin yanı sıra, sunduğu 30 bin yeni istihdam fırsatı sunan Koridor, bölgedeki diğer sektörlere de büyük katkı sağlayacaktır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nun Avrasya enerji haritasını yeniden çizen enerji jeopolitiğine yeni bir boyut kazandırdığının altını çizmektedir. Koridor, yalnızca Hazar gazının değil aynı zamanda Doğu Akdeniz, Türkmen ve Kuzey Irak gazının iletilmesi için başlıca güzergah haline gelme potansiyeline sahiptir. 

Forum, enerji ve ulaştırma konularını Hazar’ın yeniden tanımlanmasında iki temel sütun olarak değerlendirmektedir. Bölge üzerine çalışmalar yürüten üst düzey yetkililer, bölgenin enerji kaynaklarını, ekonomik çeşitliliği, ulaştırma projelerini ve güvenlik konularını incelemiştir. Barış ve refahın hedeflendiği ortak bir gelecek için ülkeleri, şehirleri ve halkları enerji ağı ve ulaşım koridorları ile birbirine bağlamanın gerekli olduğu görüşü paylaşılmaktadır. 

İçinde bulunduğumuz çağda eksik olan boyut, küresel karmaşa çağında var olan ve gelecekte de var olacak zorluklarla başa çıkmak için anlamlı ve yapıcı bağlantıların kurulması ve entegrasyondur. Bölgesel işbirliği, bölgeler arası ticaret ve pozitif karşılıklı bağımlılık; barış, istikrar ve ortak refah için birlikte hareket etmeye yönelik sağlam bir zemin oluşturacaktır. Hazar’ın tanımlanması için bu tür bir gelecek ve vizyon odaklı bir yaklaşım hem bölgedeki hem de bölge dışındaki ülkeler için faydalı olacaktır.

Bu haber 3197 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
Avrupa'daki yer altı depolama tesislerinde bulunan gazın yüzde 23'ü tükendi... 06.12.2021
Merkez Bankası: Enflasyondaki yükselişe en belirgin katkı enerji grubundan... 06.12.2021
Mars Logistics’ten Çalışanlarına Mentorluk Programı... 05.12.2021
TKG Otomotiv Grubu’na Yeni Bağımsız Yönetim Kurulu Üyesi... 05.12.2021
Kademe araçları Clean Eurasia Expo'da sergilendi... 05.12.2021
Otokar’dan Silivri Motorlu Taşıtlar Kooperatifi’ne 5 Adet KENT LF Teslimatı... 05.12.2021
Kimya Sektöründen Kasım Ayında 2,4 Milyar Dolar İle Rekor İhracat ... 05.12.2021
Akkuyu NGS Sahasında Özel Formatlı “Açık Kapı Günü” Düzenlendi... 05.12.2021
Doğal gazda mesken tarifesi değişmedi... 05.12.2021
LPG Piyasası başvurularında bir dizi değişiklik yapıldı... 05.12.2021
Karsan Pozitif & İletişim Portalı Projesi Ödül Aldı!... 05.12.2021

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.